Jakou vysílačku si mám koupit na FPV

Častá otázka, na kterou následují protiotázky. Co od toho chcete? Jaké bude použití? Jaké letadlo budete mít? Atd…

Pokusím se vyjmenovat otázky a rozhodnutí, kterými jsem si prošel osobně, když jsem postupem času řešil pokročilejší funkce letadel a FPV.

Frekvence

Zde je to jasné, 2.4GHz je dnes již povinnost a o ničem jiném bych už ani neuvažoval! Jediné na co si dejte pozor je, aby ta vysílačka byla nativně 2.4GHz. Já jsem se před 2 lety nechal nachytat na novinku od Graupnera MC-22 Hott, což je super vysílačka, model starý asi 10 let, léty prověřený a ještě tenkrát vyráběný z kvalitních komponent v Německu. Graupner jí vydal jako novou vysílačku s označením Hott a prodával jí jako novinku. Bohužel neudělal nic jiného, než že vzal staré zásoby ze skladu, vyměnil vysílací modul za 2.4GHz a tím to skončilo. Žádná další SW úprava už se nekonala! Takže zatím co všechny vysílačky na 2.4GHz mají možnost nastavovat vlastnosti failsafe u PPM modulace v menu vysílačky, tak u této vysílačky to prostě nejde. SW to neumožňuje a žádná aktualizace neexistuje. Nezbývá mi než říci, že Graupner jsou hajzlové a doufat, že si to tu čtou!

Počet kanálů

Opět je to podle toho co chcete využívat.

Letadlo bez křidélek + minimum FPV (3CH)

Minimální počet kanálů co potřebujete pro FPV je 3. Plyn, výškovka, směrovka při použití například u první verze EasyGlideru bez křidélek a při použití minimálního FPV viz článek FPV minimum.

Normální letadlo + minimum FPV (4CH)

Když si koupíte EasyGlider V2, budete potřebovat přidat jeden kanál na křidélka a jste na čísle 4.

Letadlo, multicopter + autopilot (5CH)

V okamžiku, kdy začnete FPV rozšiřovat, budete potřebovat minimálně 5 kanálů. 4 základní plyn, výškovka, směrovka, křidélka a 3 polohový přepínač na ovládání režimů autopilota. Toto je minimum jak pro letadla s autopilotem, tak pro multicoptery s autopilotem.

Naklánění kamery (6CH)

Zejména u multicopter a u letadel, kde máte kameru na špičce letadla, bohatě stačí pouze funkce naklánění dopředu a dozadu a vystačíte si s tím. Je tedy potřeba přidat jedno servo/kanál.

Naklánění a otáčení kamery (7CH)

Když půjdeme zase o krok dále, budete potřebovat stejné jako předchozí a zároveň + 1 servo na otáčení kamerou do stran.

Přepínání kamer (8CH)

Když máte více kamer na letadle, je super věc mít možnost se přepínat mezi nimi, pohled dozadu, pohled dopředu atd.

Tímto tedy máte už dost slušnou výbavu a velmi dobré možnosti ovládání, bohužel máte letadlo docela na prd, které to vše možná ani neuveze, takže si pořídíte pořádné letadlo, které už bude mít klapky a každé křidélko řízené zvlášť.

Pořádné letadlo a plná FPV výbava viz předchozí (10CH)

Kromě toho co bylo popsáno u 8CH varianty výše, je potřeba přidat 1 kanál na druhé křidélko a 1 kanál na klapky přes Y kabel.

Jako předchozí varianta, ale s ovládáním kamery (12CH)

Zejména se to používá u multicopter, ale jsou lidé, kteří to využijí i u normálních letadel a to je ovládání kamery (cvakání spouští fotoaparátu, přepínání režimu kamera/fotoaparát).

Další funkce (12CH++)

No a když už jsme u toho, tak pak jsou další kraviny, na které potřebujete další kanály:
+2CH na natáčení a naklápění druhé kamery
+1CH na sklápění/zatahování podvozku
+1CH na rozsvěcování/zhasínání světýlek
+1CH na háček pokud se chcete nechat tahat jiným letadlem
a spousta jiných individuálních požadavků.

Závěrem této odrážky bych řekl, že absolutní minimum na slušné FPV je 8CH. Doporučuji ale zvolit vysílačku alespoň s 12CH. Využijete je velmi snadno, zvlášť pokud si rádi hrajete. 😉

Sundavací anténa

Jak jsem již psal v předchozích článcích, odmontovávací anténa je velká výhoda. Jednak nepřekáží při převozech, druhak jí jednoduše můžete vyměnit za jinou. Tím jinou nemusí být pouze směrová, ale může to být klidně anténa všesměrová na magnetu, kterou lípnete na střechu auta, sednete si dovnitř s vysílačkou a monitorem, ze střechy vám vedou okýnkem dovnitř akorát dráty a vy létáte v pohodlí auta, v tepličku, nebo chládku, ve stínu, nerušení a téměř neviditelní. Ti odvážnější mohou klidně řídit za jízdy autem a auto sledovat shora (samozřejmě auto řídí někdo jiný…)

Přepínače

Dost důležitou vlastností vysílačky je počet přepínačů a jejich možnost výměny a přiřazování. Například na natáčení a sklápění kamery budete potřebovat táhla, nebo kolečka, na klapky a vztlaky je potřeba 3 polohový přepínač, na volbu režimu autopilota potřebujete opět 3 polohy, na přepínání kamer potřebujete 2-3 polohy podle počtu kamer atd…

Zejména u levnějších vysílaček s menším počtem kanálů si zjistěte, zda všechny kanály jsou proporcionální. Například u Spektra DX5 nejsou, takže když si budete chtít přepínač dvoupolohový vyměnit za 3 polohový, tak vám to nepůjde, protože akceptuje pouze -1 a +1 hodnoty, ale 0 neakceptuje. To je dost velký problém, protože v FPV potřebujete téměř na všechno trojpřepínač, nebo táhla. Toto si dobře zjistěte, protože to bývá nejčastější důvod k výměně vysílačky a další prachy navíc!

Další věcí je, že mnoho výrobců vám prodá vysílačku za levnější peníze, ale neosazené přepínači, takže máte sice možnost si koupit přepínače přesně takové, jaké potřebujete, ale každý stojí litr, což vám vysílačku značně prodraží.

Palcová vs pultová

Pultová má velkou výhodu, že téměř vždy se jedná o lepší vysílačky, které vám vyhoví téměř ve všem, co budete pro FPV potřebovat. Na druhou stranu mají i nevýhody a to, že je musíte mít zavěšeny na sobě a tak například házení letadla z ruky je mnohem obtížnější, než s palcovkou v druhé ruce. Další nevýhodou je to, že jak jí máte zavěšenou, tak její poloha je v úrovni břicha včetně antény, což je na FPV hodně nízko. V případě, že se dostanete do problémů se signálem (zaletíte si za strom), tak stačí vysílačku zvednout k hlavě, nebo nad hlavu a signál se vám většinou obnoví, protože zvětšíte úhel pokrytí. To bohužel ale u pultovky většinou nejde. Proto lidé, kteří létají větší extrémy (nízko a rychle), většinou používají palcovky. U palcovek ale zase často není možnost odmontovat anténu a vysílačku tak musíte upravovat.

Možnost rozšíření o externí věci přes PPM

Základní vlastností FPV vysílačky je možnost komunikovat s externími zařízeními pomocí PPM. Pro použití s externím vysílačem například FrSky potřebujete žákovský modul, stejně tak pokud budete chtít vysílačku připojit k počítači a ovládat s ní simulátor. Pro potřeby headtrackingu potřebujete učitelský modul. Většinou vysílačky mají D.S.C. modul, který obě funkce slučuje, jen si ověřte, že tam tento modul je, protože jinak vás to bude stát další náklady. Například nové vysílačky Jeti tuto funkci mají chytře dělanou bezdrátově, ale pouze s Jeti vysílačkama, takže pro FPV naprosto nepoužitelné a musíte si kabelový modul dokoupit zvlášť.

PPM výstup a počet kanálů

Další důležitou funkcí je omezení PPM výstupu. Opět například nové Jeti vysílačky mají spoustu super funkcí, ale PPM signál mají softwarově omezen tak, že dává pouze 8 kanálů a nedá se to změnit. Opět pro FPV nepoužitelné. To byl jeden z důvodů, proč jsem si tuto jinak dobrou vysílačku nepořídil.

Pozn: Existuje sice jedna možnost, napojit to pomocí RSAT přes satelitní přijímač a z něj pak vede PPM, ale to je takové drbání se za uchem nohou, navíc headtracker takto napojit nejde.

Baterie

S baterií je to složitější. Já jsem staromódní a tak mám rád vysílačky, co fungují na 3S baterie. 12V vám zajistí relativně nízké proudy, dostatečný výkon a velkou rezervu na výdrž a funkčnost. Fungují v rozmezí 9,5-12,6V. Dnešní nové vysílačky se všechny dělají na 1S baterie což je 3,3-4,2V. Pro dodání stejného výkonu musí vysílačka spotřebovat více proudu, navíc pokud budete létat v zimě kolem nuly a níže, tak i nabitá baterka sníží díky zimě své napětí klidně o 0,3V i více, což na 4,2 voltech dělá užitnou třetinu kapacity baterie, takže vysílačka dříve umře. Ti co jí mají říkají, že s tím není problém, ale dokud si to člověk nevyzkouší sám, těžko uvěří, navíc fyzika se nedá oblbnout…

Další věcí proč mám rád 12V je, že externí vysílače, monitor, headtracker a další přídavné zařízení fungují na 12V, takže nemusím mít další baterii, ale všechno to píchnu na jednu vysílačovou baterii a nemusím to řešit.

Toto jsou základní vlastnosti, které budete dříve či později od kvalitní FPV vysílačky vyžadovat. Jak jsem psal nahoře, já mám Graupner MC-22 Hott, se kterou jsem na závěr docela spokojen. Po asi 15ti hodinách úprav a testování jsem jí vyladil tak, že dělá vše, co potřebuji a funguje dobře. Jediné, co mi na ní nefunguje je programování failsafe na přijímačích Graupner a musím ho řešit přes ten jejich SmartBox, který stojí další litr a je to opruz navíc! Na druhou stranu to nedělám zas tak často.

Pokud bych vám měl poradit nějakou jinou vysílačku, tak sám nevím jakou. Každý používá jinou a každý na něco nadává… Co používáte vy?

4 Replies to “Jakou vysílačku si mám koupit na FPV”

  1. Ahoj,

    z čeho vyplývá povinnost používat 2,4 GHz Tx/Rx? To že se FM soupravy nedají již nikde sehnat není dáno zákonem, nebo nařízením, ale jen a pouze snahou obchodníků prodávat pouze aktuálně požadované zboží.

    Osobně létám na 40 MHz (od začátku před cca 15ti lety) a nikdy jsem neměl problém. Na druhou stranu jsem již zažil, nebo přečetl několik příhod, jak si modelář snažící natočit své město z hůry rozbil letadlo vlivem zarušení 2,4 GHz díky WiFi a různým chůvičkám.

    Z mého pohledu nyní 90% hraček používá 2,4 GHz jen kvůli tomu, že to je moderní. Těch 10% bývá provozováno na 27 MHz.

    Nezpochybňuju bezpečnost proprojeni Tx – Rx, zde je opravdu posun k lepšímu. Nicméně odsun modelářů z FM frekvencí je znatelný a v tuto chvíli mi přijde bezpečnější používat FM, právě kvůli tomu, že už mají prakticky všichni 2,4 GHz.

    Jinak děkuji za skvělý web a držím palce k pokračování.

    • Ahoj Pavle,
      ano, 2.4GHz je sice moderní, ale taky mnohem praktičtější. Menší antény, možnost provozu až 200 vysílaček zároveň, nikdo mi do toho nemůže začít vysílat a zároveň i snaha výrobců prodat nové zařízení. Osobně si myslím, že 2.4GHz je lepší řešení, ale to je věc názoru. To, že se pásmo 2.4GHz plní všema WiFinama, Bluetoothama, chůvičkama, dálkovým ovládáním od aut a dalších zařízení, to je fakt a bude hůř.
      Nicméně zanedlouho se začnou prodávat vysílačky na 5.8GHz (třeba WiFi routery se už prodávají) a zase se trochu toho prostoru uvolní.

  2. Ahoj,

    tak ty vysílačky na 5,8 GHz jsou pro mě už nepochopitelnou novinkou. Vždyť čím vyšší frekvence, tím menší je nosná vlna a tím menší mohou být i překážky pro překonání. A zrovna u FPV se letadlo dostane za překážku (strom, keř) docela snadno a tam už bych viděl problém.

    Ale to asi stejně ukáže až čas. Děkuji za vysvětlení.

Napsat komentář