Když létáte dlouhé lety, často se dostanete za hranici přímé viditelnosti a i když máte pomocníka, tak i on po chvíli ztratí přehled, kde jste a jak vysoko jste.
Ovšem dokud máte příjem telemetrie, není problém, aby tuto situaci za vás řešil nějaký automatický systém, který jednoduše z údaje o výšce, a GPS souřadnici určil směr a náklon, kterým anténu otočit.
Celé to funguje pak následovně:
Máte přijímač, který přijatý signál posílá do řídící jednotky (anténa trackeru) ta z tohoto systému rozluští údaje, které potřebuje (pozici a výšku), na základě toho vypočte směr a náklon a pak už jen vydá pokyn do dvou serv, aby otočili anténou tam, kam je potřeba.
Těchto systémů/trackerů je velká spousta. Já osobně mám vyzkoušen pouze jeden RVGS. Měl jsem štěstí a kamarády, kteří si již přede mnou vyzkoušeli jiné, které nebyly schopni rozchodit a mně poradili, ať si pořídím rovnou tento a s tím jsem neměl nejmenší problém.
Přenos informací, telemetrie
Anténa tracker systém je odkázaný na to, aby získával informaci o výšce a pozici a na základě toho otáčel anténou. Jak do něj ale tuto informaci dostat? K tomu slouží přenos telemetrie z letadla.
Existují v podstatě 3 základní způsoby:
Nový kanál
Na letadlo můžete přidat novou krabičku, která bude na separátní frekvenci vysílat telemetrii na zem, tam jí chytat a posílat do anténa trackeru.
+ je to relativně univerzální řešení
– větší náklady
– větší váha
– zabere více místa
– zabere další frekvenci
Zakódování do existujícího toku videa
Z OSD už většinou vychází video se zakódovaným signálem a to se rovnou posílá na zem, kde si to anténa tracker dekóduje
+ menší náklady
+ menší váha
+ méně místa
+ nepotřebujete další frekvenci
– musíte najít firmu, která toto umí
Zakódování do audio kanálu
Další z metod je kódování těchto údajů do audio kanálu a na zemi opět rozkódování. Je to v podstatě dost podobné tomu předchozímu.
+ menší náklady
+ menší váha
+ méně místa
+ nepotřebujete další frekvenci
– musíte najít firmu, která toto umí
Přenos ze zpětné komunikace řídícího signálu
Pak je tu ještě další možnost, teoretická, protože nevím o nikom, kdo by to takto dělal. Většina chytřejších a novějších vysílaček má zpětný přenos informací do vysílače s telemetrií. Takže pokud do letadla dáte GPS senzor a barometr, tak krásně dokážete vyčítat hodnotu výšky a pozice i z vysílačky. Musíte ale sehnat nějakou firmu, nebo si musíte vyrobit sami něco, co na základě těchto údajů dokáže spočíst náklon a směr, který má anténa mít a pak s ní pomocí serv otočit. Také budete muset mít kabel od vysílačky k trackeru, což je asi ten nejmenší problém…
Otázky:
Je možné mít anténa tracker na autě za jízdy a letět letadlem vedle?
Ne, není, protože anténa tracker vychází z toho, že jeho výška je 0m a pozice je výchozí. Od toho počítá náklony a otočení. Jakmile se začnete pohybovat, museli byste nějak přepočítávat aktuální pozici a výšku trackeru oproti výchozí hodnotě a zároveň oproti hodnotám z letadla.
Když mám anténa tracker, potřebuju diversity receiver?
Ne. Diversity receiver slouží ke slučování dvou různě posunutých lineárních polarizací, nebo k slučování signálu ze směrové antény (ta bude mít příjem vždy lepší) a všesměrové. Z podstaty věci pokud mám směrovou anténu a tracker, který vždy míří na letadlo, tak nepotřebuji žádnou všesměrovou anténu, protože směrová bude mít vždy lepší příjem. Všesměrová je tedy k ničemu a diversity také.