FPV je poměrně nový obor, na který v podstatě žádná země není připravena a Česká republika není výjimkou.
Bohužel trh nespí a tak dnes v republice létá více než 100 tisíc FPV letadel a dronů a nikdo si neláme hlavu, zda je to legální nebo ne.
Postih takových pilotů a strojů je téměř nemožný, protože legislativa pro FPV neexistuje, případně to co existuje se odkazuje na neexistující pravidla a co víc, chytit takového FPV pilota při činu není jednoduché.
Ano důležité je to slovo „chytit při činu“. Vlastnit FPV výbavu není nelegální a nelegální není ani její používání za určitých pravidel, takže prokázat někomu kdo už přistál a má výbavu vypnutou že někde letěl je dost těžké a když už mu to prokážete, tak jen těžko budete dokazovat, že neřídil na přímou viditelnost a že kameru neovládal někdo jiný, což už je legální, případně se daná osoba odkáže na to, že řídila osoba blízká, která už odešla (na toto se stále osoba blízká vztahuje).
Pozn: toto neberte jako návod jak případné problémy odrazit, ale jako to co se může stát vám jako postiženému, až vám nad barákem bude létat soused a čumět vám do oken!
Existuje něco jako kodex FPV pilota, což je napůl nesmysl, který v podstatě není možné dodržet a je obsažen ve formě vyhlášek a doplňků X. (Doporučuji si pročíst.)
Tento Kodex obsahuje věci typu: „Pilot nesmí létat blíže než 50m od lidí, 100 metrů od aut a staveb a podobně.“ Ukažte mi modelářské letiště, které splňuje tyto požadavky, že piloti létají minimálně 100m od aut ostatních pilotů…
Dalším nesmyslem je klauzule, že letadlo, nebo dron, který je schopen letět autonomně je bezpilotní letoun a tudíž jeho provoz bez licence je nelegální. Stejně tak je podezřelá i povinnost mít pojištění proti způsobené škodě, které poskytuje pouze jedna pojišťovna a když se něco stane tak vás vyfakujou, že jste nedodrželi předepsané vzdálenosti.
Nikdo tam ale už neřeší, zda se jedná o 5m konstrukčního 10kg větroně, nebo polystyrénovou hračku 0,5kg s autopilotem. Jde pouze o to, zda je to autonomní letoun.
Dnes se k mobilním telefonům prodávají drony za 2000,-, které přenášejí obraz do vašeho mobilu, ovládáte ho náklony mobilu a když si vyletíte ze signálu, který má dosah 50m, tak se dron sám vrátí a přistane.
Podle definice v tomto kodexu i toto je bezpilotní letoun a jeho používání znamená mít povolení od UCL, mít registrační značku (klasické OKčko jako mají velká letadla) a zároveň mít složené zkoušky pilota.
Jak vidíte, tak pár bodů z tohoto kodexu je naprosto nesmyslných a nedodržují je ani samotní RC modeláři, kteří proti FPV pilotům tolik bojují.
Na druhou stranu popsat všechny možné kombinace tak, aby bylo jasně vymezeno co je a není bezpilotní letadlo (a přitom byly vyloučené hračky) není jednoduché a zákonodárcům toto opravdu nezávidím.
Další věc je, že na UCL tak trochu pánové zaspali dobu a zatím co po republice se už více jak 5 let prohánějí FPV letadla, tak oni ještě ani nevědí, jak přesně to funguje, v čem a jak je to nebezpečné a že v určitých případech jsou FPV stroje daleko bezpečnější díky autopilotům a váze modelů než běžné RC modely.
Zároveň vás nechci ale navádět k porušování nebo ignoraci těchto pravidel a říkat, že je všechno špatně. To určitě ne.
Spíš bych to nazval jako pravidla slušného chování a soužití. Nakonec tento kodex jsou pouze pravidla, jak se chovat ohleduplně ke svému okolí a nedělat si co chcete.
Pokud budete dodržovat následující pravidla, tak všichni budou spokojeni i bez kodexů!
Bezpečnost a ochrana lidí a cizího majetku
Rozhodně platí, že na prvním místě by měla být bezpečnost a ochrana lidí a cizího majetku. Všechno se může pokazit a může dopadnout jinak, než si přejeme, na druhou stranu pokud nebudeme zkoušet lámat nesmyslné rekordy a dělat blbosti, tak pravděpodobnost toho, že se něco stane je opravdu malá.
Kodex mluví o tom, že nemáte létat nad objekty, osobami a cizím majetkem. V případě, že poletíte 100m nad cizím barákem, na 30% plynu s autopilotem v zádech, co se asi tak může stát… V případě, že si budete zvyšovat adrenalin tím, že budete létat těsně nad střechou, případně prolétávat kouř z komína, velmi riskujete, že trefíte nějaký drát, nebo anténu a poškodíte cizí majetek i své letadlo!
Používejte kvalitní komponenty a nekupujte pouze to nejlevnější, co najdete a nedoufejte, že to nějak bude fungovat.
Stejně tak, na FPV nepoužívejte konstrukční letadla, u multicopter si nepomůžete, ale ty nelétají tak rychle a při závadě padají většinou rovně dolu, takže nelétejte nad lidmi.
Konstrukční letadla jsou rychlá a tvrdá! Oproti tomu EPP jsou pomalejší a měkčí. Trefit něco, nebo někoho EPP letadlem není příjemné a možná to způsobí nějakou škodu, nebo modřinu, ale furt to není nic ve srovnání s tím, dostat konstrukčním letadlem! Vemte rozum do hrsti!
Soukromí
Zachovávejte pravidla soukromí! Chápu, že je lákavé se podívat dronem někomu do okna, nebo letadlem nad nějaký nedostupný objekt, na druhou stranu, každý má právo na soukromí a vy mu ho neberte! Opět, když nad ním bezcílně přeletíte 100m vysoko, pravděpodobně to ani nezaznamená a nejspíš ho nebude ani obtěžovat, pokud takový záběr dáte na internet. Jakmile mu ale začnete létat nízko nad barákem a koukat do oken, případně jinam, již bude naštvaný a vy byste byli taky!
Bezpečnost provozu
Na obloze je sice hodně místa, na druhou stranu, velké letadlo letící 100km/h a více o nějakém 40cm velkém dronu stojícím na místě nic neví, nevidí ho a když ho najednou vidí pár metrů před sebou, tak už většinou nestihne nic udělat. Stejně tak jako na kole nepojedete po D1 (i když pár takových magorů se určitě najde), tak prostě s FPV tam, kde létá hodně letadel a nízko také nelétejte.
Berte to jako v autě! Nejde jen o to, jestli vy zvládnete po městě jet stovkou nebo ne, ale jde o to, že vám tam někdo může vyjet nečekaně, vběhnout děcko a ve stovce s tím už nic neuděláte! Nejde tedy pouze o vaší neukázněnost, ale i o neukázněnost ostatních a předvídání nečekaného.
Na obloze nejste sami! … i když je velká…
Osobně se mi stalo, že jsem si na modelářském letišti poletoval s letadýlkem, bez FPV výbavy asi 15m vysoko a 20m od sebe a přiletěl někdo s velkým letadlem, kdo si chtěl zamachrovat a proletěl 10m nad zemí.
Než jsem si uvědomil co se děje (protože přiletěl zezadu) a jak je nízko, měl jsem co dělat, abych s letadýlkem stihl uhnout a zároveň ho následně nerozbil! On tam sice neměl co dělat, ale kdyby náhodou došlo ke srážce, nechtěl bych vidět, z čeho všeho by mě ten pilot obvinil… A to jsem dělal vše naprosto legálně!
Takže znova, nejde pouze o vás!
Toto se týkalo věcí kolem legalizace vašeho letadla a jeho letu samotného a vyřešíte si to s UCL (úřadem pro civilní letectví).Máme tu ale ještě druhou věc a to je přenos samotného videa a ovládání. Přenášet video a ovládat letadlo je povolené na frekvencích 35MHz, 40 MHz, 2.4GHz a 5.8GHz a to pouze do výkonu 100mW. Nehledě k tomu, že veškerá zařízení musí splňovat evropské předpisy a musí mít veškerou dokumentaci pro provozování v dané zemi. Většinou je toto řešeno Prohlášením o shodě. Pokud použijete výkon větší, nebo jinou frekvenci, máte povinnost zažádat o radioamatérskou licenci, povolení vysílat na dané frekvenci, případně s daným výkonem a to si vyřídíte u Českého telekomunikačního úřadu (ČTU). Takže bacha na to!
Na závěr bych rád řekl, že určitě není cílem porušovat nějaká nařízení, na druhou stranu, pokud se všichni budeme řídit výše popsaným, tak pravděpodobnost, že se něco stane bude minimální a pak i ta nařízení budou zbytečná a všichni nám jejich porušování budou tiše tolerovat… do té doby než se něco stane..
Tak nebuďte právě vy ten, kdo nám to všem POSERE!
Létejte bezpečně!
Přeji vám „Kolik vzletů, tolik přistání“!
Na tento článek jsem narazil náhodou, ale musím s ním naprosto souhlasit. Sám vlastním F550, předtím jsem měl F300 phantoma, který mi spadnul. (naštěstí nikde nebyli lidé, a tak vznikla pouze materiální škoda u mne – také musím podotknout, že pád nebyl způsobený mou vinou, ale již v výroby jeden spoj byl špatný a o to víc jsem opatrný, když vidím jaká je spolehlivost strojů)
Ovšem toto vše je o lidech a vždy se najdou ti, kteří hazardují a hledají limity ať už svoje či právě RC modelů a to nebezpečí zde vždy bude. Očekávám, že je spíše otázkou času, dokud to někomu nespadne na hlavu a nezačne se to řádně řešit.
Ohledně soukromí to by člověk musel být lehce úchylný, aby naschvál létal šmírovat lidi.
Jsem fotograf a F550 využívám na pořizování fotografií a z tohoto hlediska je to opravdu užitečný nástroj, ale jak říkám, je potřeba k tomu přistupovat jak když člověk řídí auto a dbát zřetel na bezpečnost.
Pěkný článek
S pozdravem Martin