Na základě předchozích dvou článků máte FPV výbavu v letadle včetně zapojeného OSD. Máte ho nalazené a nakonfigurované, funguje vám záchrana v podobě RTH a už vás nebaví létat pouze kolem sebe, ale láká vás letět s větrem o závod dále a výše!
V jeden moment ale narazíte na hranici vzdálenosti, že začnete ztrácet obraz, nebo řídící signál a začne spínat RTH a začne ve vás hlodat myšlenka jak to udělat abych mohl dále..
Všeho s mírou! Já osobně za rozumnou hranici považuji do 2,5km, což je taková vzdálenost, že vždy naleznete nějaký kopeček, ze kterého dolétnete tam, kam potřebujete (kaplička, kostel, strom…) a nebude to dále než 2,5km.
Zároveň 2,5Km už je ale taková vzdálenost, na kterou vám nebude stačit klasická prutová anténa a běžná vysílačka, ale budete muset zvolit něco pokročilejšího.
A do třetice, když se něco nečekaného stane, tak ze vzdálenosti 2,5Km se dokážete skoro vždy nějak vrátit, nebo relativně bezpečně přistát téměř na dosah.
Než se dostaneme k tomu, jak toho dosáhnout, tak bych rád zmínil, že létat na takovou vzdálenost je za hranicí viditelnosti bez přídavných prostředků a tím pádem i za hranicí zákona, takže to nikdo nedělejte!!!!
A teď už konkrétněji.
Co tedy k dlouhým letům potřebujete
Částečného prodloužení dosahu (v řádu jednotek až desítek procent) můžete dosáhnout i správným chováním na letišti, ale tady se chceme bavit o daleko větším nárůstu doletu než jen pár procent.
Nezapomínejte, že vaše soustava je jen tak silná, jak silný je nejslabší článek, takže i když budete mít příjem videa na 20km a řízení na 1km, tak se stejně dál nedostanete!
Pokud tedy budete prodlužovat dosah jedné komponenty, nezapomeňte tomu přizpůsobit dosah i těch dalších!
Prodloužit dosah videa
Prodlužovat dosah zvyšováním výkonu vám nedoporučuji, to je cesta do pekel, ale pokud na tom trváte, tak si pouze kupte vysílač s větším výkonem a vyměňte ho na letadle. Dosáhnete tak ale zvýšení pouze v řádu desítek procent.
Druhou z možností je směrová anténa na vysílači, kam jí ale nasměrovat? S každým zatočením se přeci směr mění… to tedy také není správná cesta.
Správnou cestou je, zvolit na letadle všesměrovou anténu (prutovou) a směrovou anténu na videopřijímači, díky které dosáhnete zlepšení výsledků v řádu stovek procent!
Více informací v článku o směrových anténách a teorii o anténách.
Zapojení je jednoduché, místo normální prutové antény do přijímače našroubujete směrovou anténu a dáte jí směrem, kterým chcete letět.
Pokud používáte obrazovku s diversity přijímačem, tak jednu anténu necháte prutovou, ta vám pokryje blízký prostor, okolo vás a nad vámi a druhou použijete směrovou, která vám pokryje daleký prostor, kam chcete letět.
Prodloužit dosah řídícího signálu
Většina panelových vysílaček má anténu odšroubovávací, zde není žádný problém místo prutové antény našroubovat anténu směrovou a máte vystaráno navždy.
Pozor! Směrovou anténu pro frekvenci vaší vysílačky! (většinou 2,4Ghz, 50 Ohm) O tom ale v dalších článcích..
Pokud máte palcovou vysílačku, tak tam většinou šroubovací antény nejsou a budete muset vysílačku upravit na šroubovací anténu. K vysílačkám se vždy prodávají jako náhradní díly a cena bude kolem 1000Kč, výměnu zvládnete i sami. Dále můžete zvolit nějaký úplně jiný systém pro řízení letadel na dálku, například nějaký UHF long range system, který připojíte jako PPM signál do učitel-žák konektoru.
Ten opět ale není legální používat v České republice, takže tuto cestu vám nedoporučuji.
Prodloužit dolet vašeho letadla
No a nesmíte zapomenout i na vaší hybnou soustavu! Větší baterie, větší letadlo, lepší prostupnost vzduchem… nezapomínejte, že s větrem v zádech uletíte 4Km za chvilku, ale cesta zpět proti větru může být o dost pomalejší a energeticky náročnější!
Uveďme si příklad:
fouká vítr 9m/s=32Km/h
vaše letadlo na plný plyn letí 60km/h
celkem tedy 92km/h oproti zemi po směru větru.
4Km tak uletíte za 2,6min s větrem v zádech.
Cesta zpět se ale otočí a oproti zemi poletíte rychlostí pouze 28km/h
4Km tak tedy uletíte za 8,57min proti větru.
Celkem tedy 11,17min tam a zpět na plný výkon, což vám dá jen málokterá baterie!!
Samozřejmě můžete letět i na půl plynu, to ale poletíte pouze 30km/h, tudíž budete oproti zemi 2km/h couvat od vás!!
Je to pouze teoretický příklad, kde neuvažujeme možnost klesání, tedy zvýšení rychlosti, (to ale musíte mít dostatečnou výšku) změnu výšky a využití toho, že níže, nebo výše může foukat jinak (to je ale otázka) atd… , ale na ukázku a vysvětlení toho, že létat daleko není legrace, to snad stačí.
Další možná úskalí
Schopnost dlouhých letů
Opravdu nepodceňujte to jak snadno je vaše letadlo schopno letět ve stejné výšce a jakou k tomu má spotřebu viz příklad výše!
Přímá viditelnost
Velmi důležitým faktorem jak pro řídící signál, tak pro video je přímá viditelnost.
Říká se, že máte být vysoko minimálně 10% z toho, jak jste daleko. Tedy na 1km 100m vysoko, na 4Km 400m vysoko atd…
Co se může stát?
Země není úplně rovná a snadno si zaletíte za kopeček, barák, křoví, strom a podobné předměty, které vám na první pohled ani nepřijdou, že by mohli vadit a které znemožní průchod signálu k vaší anténě a tudíž zhorší, nebo úplně zablokují příjem.
Dobrou cestou je, že jakmile se vám začne prudce kazit příjem, tak dát plný plyn a stoupat co to jde… tím zvýšíte úhel a také pravděpodobnost toho, že vyletíte ze stínu nějakého objektu…
Další možností, kterou ale musíte plánovat dopředu je si vylézt na nejvyšší bod v okolí vysílat a přijímat odtamtud.
Často to ale znamená, že budete muset celou svou výbavu táhnout někam na kopec, což může být dost náročné, oproti tomu zastavit autem na louce.
Tolik k teoretickému úvodu dlouhých letů. Pokračování v dalším článku.